Contents
Introduction
Brigitte Dormont
1. Hospital Quality Competition : A Review of the theoretical Literature
Brekke K. R., Gravelle H., Siciliani L., and Straume O. R.
2. Ownership and Hospital Productivity
Dormont B. & Milcent C.
3. Hospital Competition, Quality, and Expenditures in the US Medicare Population
Colla C., Bynum J., Austin A., and Skinner J.
4. The Competition Effect of o French Reform on Hospital Quality
Gobillon L., and Milcent C.
Comments
Pita Barros P. and Magnussen J.
Glossary
Authors
Résumé
La concurrence entre hôpitaux peut-elle affecter la qualité des soins ?
À la suite des États-Unis, la plupart des pays européens ont réformé leurs hôpitaux au début des années 2000 avec un nouveau système de tarification visant à accroitre l’efficience dans la délivrance des soins. Ces réformes ont introduit une forte pression sur les hôpitaux afin qu’ils réduisent leurs coûts. C’est pourquoi leur mise en œuvre peut susciter soulever des inquiétudes sur la qualité des soins. Une solution est d’encourager une concurrence en qualité entre les hôpitaux.
Le but de cet ouvrage est de présenter les résultats théoriques et empiriques concernant l’impact de la concurrence sur la qualité des soins hospitaliers. Les contributions ici rassemblées émanent d’économistes universitaires qui sont les meilleurs spécialistes du sujet au niveau international. Ils s’intéressent aux questions suivantes : intensifier la concurrence à prix fixe entre les hôpitaux conduit-il à une meilleure qualité des soins ? Les objectifs ou le statut – public ou privé – des hôpitaux peuvent-ils modifier l’impact de la concurrence ? Doit-on attendre un impact identique quel que soit le cas ou la maladie traités ? Est-il pertinent d’introduire de la concurrence entre des hôpitaux qui ont des cahiers des charges différents ?
Synopsis
Competition between Hospitals: Does it Affect Quality of Care?
Following the example of the United States, most European countries reformed their hospital regulations in the early 2000s, with the introduction of a new payment system aimed at encouraging efficiency in care delivery. Because they put strong pressure on hospitals to lower their costs, wide implementation of these reforms raised concerns for some about quality of care. One solution has been to encourage quality competition among hospitals.
The purpose of this volume is to bring together relevant theoretical and empirical results regarding the impact of hospital competition on the quality of care. Contributions come from academic economists recognized as the best specialists of the topic worldwide. They address the following questions: Does more intense competition among hospitals operating under fixed price systems always result in improved quality of care? Do hospital objectives and/or ownership matter? Is the impact identical for different diseases? Is it appropriate to introduce competition among hospitals with different mandates?